עריכה דיגטלי למהדורת לטריס

מה זה להיות סופר? מי שמביא דבר אלוהים ללא תוספות אישים. מהדורת לטריס הוא יחודי וממנה הצליחה סוזן הנק-ונטורה לפענח המנגינה מהטעמים. איננו יודעים מאיזה כתבי יד שאב מאיר לטריס את מהדורתו, אבל הדיוקים בפרט בטעמים מראה על מקור נאמן ביותר. היכולת להשוות מהדורות מחייב עותק דיגטלי גם להמדורה הזאת.

ובכן פרוייקט הזה מטרתו ליצר עותק דיגטלי למהדורת לטריס.

מי היו סופרים? התנ”ך מספר עליהם קצת.

דברי הימים א ב,נה

וּמִשְׁפְּחֹות סֹפְרִים [כ יֹשְׁבוּ] [ק יֹשְׁבֵי] יַעְבֵּץ תִּרְעָתִים שִׁמְעָתִים שׂוּכָתִים הֵמָּה הַקִּינִים הַבָּאִים מֵחַמַּת אֲבִי בֵית־רֵכָב׃ And the families of the scribes that dwell in Jabes, singing and making melody, and abiding in tents. These are the Cinites, who came of Calor (Chamath) father of the house of Rechab,

עזרא ז,יב

אַרְתַּחְשַׁסְתְּא מֶלֶךְ מַלְכַיָּא לְעֶזְרָא כָהֲנָא סָפַר דָּתָא דִּי־אֱלָהּ שְׁמַיָּא גְּמִיר וּכְעֶנֶת׃

(תרגום עברי)אַרְתַּחְשַׁסְתְּא מֶלֶךְ הַמְּלָכִים, לְעֶזְרָא הַכֹּהֵן סוֹפֵר הַדָּת שֶׁל אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם, שָׁלוֹם גָּמוּר, וְכָעֵת. From: Artaxerxes, king of kings To: Ezra the priest, scribe for the Teachings of the God of Heaven: I wish you peace and prosperity!

איך אפשר להצטרף לעריכה התנ”ך לטריס

1. פותחים חשבון ב github.com היתר רצוי אבל יש עוד דרכים לעשות אותו הדבר

2. מורדים תוכנה https://desktop.github.com/

3. נגשים ל https://github.com/benemanuel/letteris ומצטרפים ומורידים עותק. הכלים שאני משתמש וממליץ רשום ב https://github.com/benemanuel/letteris/tree/master/Applications שהם תוכנה לעריכה utf8 שמאפשר “פתיחה” ו”סגירת” הסימנים וגם גישה קלה לנקודות וטעמים. וסט של איתיות עם כל הגופנים לניקוד וטעמים.

4. כל אחד מיצר עותק אישי “עץ פרטי” ולערוך ולשלוח חזרה. על פי איכות העבודה מחברים עותקים אישים ל”עץ הראשי - הנאמן” יש דו”ח על כל שינוי ומי שינה מה.

5. הבסיס עבודה היא להיות נאמן לדפוס. יש קובץ נפרד למסורה. וקבצים לכל ספר על שאלות ושינויים.